Ik ben Piep,
Ik ben een heel lief kuikentje.
Ik hou erg van spelen.
Ik wil het graag heel goed doen.
Maar soms luisteren ze niet naar me..
Of doen ze vervelend...
Dan pesten ze me...
Of gaat het opeens anders dan dat ik dacht....
Het is niet eerlijk...
Dan word ik erg verdrietig
en ren ik gauw naar mijn moeder...
Ik ben Pats
Ik ben een dinodraakje
Ik ben heel snel en enthousiast
Ik heb vaak al iets gedaan voordat ik er over heb nagedacht
Ik hou erg van spelen
Maar dan moeten ze wel opschieten
En niet in mijn weg lopen
Ik hou van winnen, en haat verliezen
Soms hou ik het niet meer
Dan spuug ik vuur
Wij zijn vrienden
Wij komen alle 2 uit een ei
Wij spelen graag met elkaar
maar soms gaat het mis
Piep gaat dan huilen
en Pats die spuugt vuur
Wil jij ons helpen?
Heb jij tips voor ons hoe we het handig aan kunnen pakken?
Samenspelen met Piep en Pats
Het dragen van frustraties op een sociaal wenselijke manier is niet gemakkelijk. Frustraties ontstaan bijvoorbeeld bij wachten, je zin niet krijgen, afwijzing, dingen moeten doen, incasseren van pech, conflicten of bij gepest worden. Wanneer een kind moeite heeft deze frustraties adequaat te dragen wordt ook het samenspelen met anderen lastig.
Doel
Het programma ‘Samenspelen met Piep en Pats’ beoogt kinderen van 5 tot 9 jaar op een speelse wijze te ondersteunen bij het dragen van frustraties in het samenspel met anderen.
Werkwijze
De kinderen oefenen in dit programma met sociaal emotionele vaardigheden in een kindergroep. De groep staat onder leiding van een dramatherapeute. Zij zorgt dat er in een sfeer van veiligheid en plezier geleerd kan worden.
D.m.v. Kuikentje Piep en Dinosaurus Pats staat iedere bijeenkomst een sociaal emotionele vaardigheid centraal. Dit gebeurt via toneelspel en oefenspelen. Piep en Pats leggen hun problemen voor aan de kinderen. De kinderen geven raad. De dramatherapeute geeft begrip voor de ontstane frustraties en ze bekrachtigt de gewenste sociaal emotionele vaardigheden.
Over deze vaardigheid gaat, na iedere bijeenkomst, een kleurplaat met uitleg voor ouders en leerkrachten mee. De vraag aan ouders en leerkrachten is of ze het beschreven gedrag willen bekrachtigen d.m.v. begrip en complimenten gedurende de week. Deze aanmoediging van ouders en leerkrachten is van belang voor het kind om het dragen van frustraties in de praktijk onder de knie te krijgen.
Voor wie?
Voor kinderen van 5 tot 9 jaar, die moeite hebben met het samenspelen met andere kinderen. Het kan hierbij gaan om kinderen die gauw van slag zijn, te agressief of te impulsief reageren, of kinderen die zichzelf gauw terugtrekken of niet weten hoe ze het moeten aanpakken
Voor ouders en leerkrachten van jonge kinderen die actief aan de slag willen met het bekrachtigen van gewenste sociaal - emotionele vaardigheden.
Plan van aanpak
In overleg wordt er een plan van aanpak opgesteld.
Mogelijkheden zijn:
Voorlichtingsbijeenkomst voor ouders
Voorlichtingsbijeenkomst met leerkachten
Bijeenkomsten met de hele klas en de leerkracht
Bijeenkomsten met een kleine groep kinderen
Bijeenkomsten voor een specifieke leerling
Het programma ‘Samenspelen met Piep en Pats’ beoogt jonge kinderen van 5 tot 9 jaar op een speelse vrolijke wijze, zicht te geven op enkele concrete sociaal emotionele vaardigheden. De rol van leerkrachten en ouders is voor de kinderen van essentieel belang om de vaardigheden ook daadwerkelijk eigen te gaan maken. Bekrachtigen van gewenst sociaal vaardig gedrag en begrip geven voor de alledaagse frustraties van kinderen zijn hiervoor langdurig nodig. Het programma ‘Samenspelen met Piep en Pats’ helpt u mee om gedrag te bekrachtigen wat u wel wilt zien en helpt u te vermijden om onnodige aandacht te geven aan ongewenst gedrag van de kinderen. Het aanleren van sociale emotionele vaardigheden wordt daarmee zowel voor de kinderen als de volwassenen een stuk hoopvoller en plezieriger.
Informatie voor ouders en leerkrachten over de sociaal emotionele vaardigheden
Deze informatie bestaat uit een korte algemene uitleg over de steunende rol van volwassenen bij het aanleren van deze vaardigheden bij de kinderen. Per vaardigheid wordt beschreven hoe u een sociaal emotionele vaardigheid kunt herkennen en bekrachtigen. Het zijn de vaardigheden die ook in de trainingsgroep ‘Samenspelen met Piep en Pats’ worden gebruikt.
De vaardigheden die aanbod komen zijn:
- Zachtjes balen
- Geduldig wachten
- Stoppen
- Stop zeggen
- Geven en nemen
- Reageren op pech
- Vragen of iets mag
- Nee zeggen
- Vragen of je mee mag doen
- Sorry zeggen
Deze digitale informatiepapieren kunt u kopiëren voor de ouders en leerkrachten van uw school.
Prijs: 25 euro
Kleurplaten voor de kinderen:
Van iedere sociale vaardigheid uit het programma ‘Samenspelen met Piep en Pats’ bestaat een kleurplaat die de kinderen kunnen inkleuren. Het inkleuren van de platen kan dienen als extra ondersteuning om zicht te krijgen op de vaardigheid.
Een pakket kleurplaten bestaat uit 10 verschillende kleurplaten:
- Zachtjes balen
- Geduldig wachten
- Stoppen
- Stop zeggen
- Geven en nemen
- Reageren op pech
- Vragen of iets mag
- Nee zeggen
- Vragen of je mee mag doen
- Sorry zeggen
Deze digitale kleurplaten mag u kopiëren voor alle kinderen van uw school.
Prijs: 25 euro
Gekleurde prenten voor in de klas:
Van iedere sociale vaardigheid uit het programma ‘Samenspelen met Piep en Pats’ bestaat een gekleurde prent, die in de klas kan worden opgehangen als beeldende ondersteuning om zicht te krijgen op de vaardigheden.
Een pakket gekleurde prenten bestaat uit de 10 verschillende vaardigheden:
- Zachtjes balen
- Geduldig wachten
- Stoppen
- Stop zeggen
- Geven en nemen
- Reageren op pech
- Vragen of iets mag
- Nee zeggen
- Vragen of je mee mag doen
- Sorry zeggen
Deze digitale set prenten mag u kopiëren voor uw school.
Prijs: 50 euro
Workshop Zachtjes balen voor kinderen:
Verstandig balen is een kunst. Hoe doe je dat?
Met behulp van kuikentje Piep en dinosaurus Pats wordt op speelse wijze stil gestaan bij hoe je handig kunt balen bij kleine alledaagse pech momenten op school.
Uitgangspunt is dat “boos zijn” of “balen” gerust mag. De opgave is om er op een veilige manier uitdrukking aan te geven. Balen en boos zijn zonder jezelf of een ander pijn te doen en zonder iets kapot te maken: dat is Zachtjes Balen. Balen met respect voor jezelf, met respect voor de ander en met respect voor de dingen.
In de workshop leren de kinderen aan Piep en Pats, wat het verschil is tussen pech, flink balen en een ramp. De kinderen worden aangesproken als deskundigen. Zij geven Piep en Pats advies hoe je verstandig kunt balen. Daarnaast oefenen de kinderen via eenvoudige spelletjes met ‘even balen, schouders ophalen’ bij kleine alledaagse pech op school. In overleg kan deze vrolijke ontroerende workshop worden gegeven aan een hele klas, een klein groepje, of een individueel kind.
Deze worksho is geschikt voor kinderen van 5 tot 9 jaar.
Prijs: Per dagdeel €400 (exlusief en reiskosten, inclusief materiaal)
Workshop Zachtjes Balen op school voor leerkrachten
Hoe leer je kinderen verstandig om te gaan met frustraties op school?
In deze vrolijke workshop voor onderwijzend personeel leer je hoe veilig baal gedrag eruit ziet en hoe je dit gedrag op school kan bevorderen bij de kinderen.
Er wordt geoefend met begrip geven voor frustratie en met bekrachtigen van gewenst baalgedrag.
Aan de hand van kleine oefenspelletjes die makkelijk tussendoor in de klas gedaan kunnen krijgen de leerkrachten concrete handvatten om ‘even balen, schouders op halen’ bij alledaagse pech, te bevorderen in de klas.
Deze training is geschikt voor leerkrachten en onderwijs ondersteunend personeel
Prijs: Per dagdeel €400 (excl. reiskosten,)
Aanbod Piep en Pats groep op school
Het programma Samenspelen met Piep en Pats is oorspronkelijk ontwikkeld door Martijn Hell, dramatherapeute en Daphne Sprengers, orthopedagoge ter bevordering van de sociale competentie van kinderen van 5-9 jaar op school.
Het aanbod bestaat uit :
- Piep en Pats komen een aantal keren in de klas. Per keer leggen zij een probleem voor aan de klas. De klas geeft advies en gaat daarna aan de slag om het gewenste gedrag zelf ook uit te voeren. De leerkracht bekrachtigt dit gedrag met een beloningssysteem. Kleurplaten en informatie over de vaardigheden voor de ouders gaan mee naar huis.
- In een klein oefengroepje oefenen een aantal kinderen extra met de vaardigheden
- Mogelijkheid tot training on the job: Leerkrachten leren aldoende hoe zij de groep voortaan zelfstandig kunnen geven.
- Ouderavond
Prijs: In overleg op maat
Heeft u vragen of wilt u een bestelling doen, laat het gerust weten.
Meest recente reacties
26.09 | 15:14
Afgelopen vrijdag de basistraining afgerond en ik voel me helemaal klaar om met mijn Toontje op pad te gaan en met kinderen de pechjes en gelukjes uit hun leven uit te wisselen! Fijne heldere training
28.02 | 12:56
ZACHTJES BALEN op RINO -Congres 'Kind en spel: trauma en systeemgericht werken'
10 juni 2022
13.01 | 16:06
Beste Martijn, Graag wil ik de spanningsmeter bestellen.
01.10 | 10:37
nog een paar plekken vrij voor de basistraining zachtjes balen op 19 november 2021